Edwin van den Elst ging met Talent&Pro op Habitat bouwreis naar Cambodja

“Een oprechte kans om voor een gezin het verschil te maken”

Het moest een cadeautje zijn. Voor de medewerkers van Talent&Pro en voor de maatschappij. En een cadeautje werd het, want de Habitat bouwreis van de ‘jonge honden’ in Cambodja was een enorm succes. CEO Edwin van den Elst vertelt hoe dat komt en wat de impact van een bouwreis is op de organisatie.

Edwin van den Elst is CEO van Redmore, een bedrijf dat mensen en oplossingen levert aan financiële dienstverleners, de zakelijke dienstverlening, overheden en zorginstellingen. Talent&Pro is een van de onderdelen van Redmore en detacheert vooral jonge professionals bij banken en verzekeraars. Het gaat goed met de organisatie en Edwin vond het tijd om iets terug te doen. “Ik wilde het bedrijf en de medewerkers een cadeautje geven, want ik heb veel aan ze te danken. En ik ben van mening dat je iets terug moet geven aan de maatschappij als het je goed gaat.” Een bouwreis met Habitat kwam al snel naar boven als de perfecte manier om dat cadeautje vorm te geven.

Edwin kent het werk van Habitat al meer dan tien jaar. De organisatie heeft hem zelfs zijn eerste medewerker gekost, want toen hij die wilde contracteren zei ze ja op één voorwaarde: als Habitat haar zou bellen voor een baan, koos ze die. En dat gebeurde na een tijdje. Dat weerhield Edwin zelf, zijn vrouw Jolanda én zijn dochter Saar overigens niet om zich later nog vaak in te zetten voor Habitat. Dat doen ze als bouwreiziger, vrijwilliger op kantoor en bij evenementen om sponsorgeld op te halen.

Motivatiebrief
En nu dus door zelf een bouwreis te organiseren. Vijftien medewerkers gingen er uiteindelijk mee. Daarvoor moesten ze een bedrag aan sponsorgeld betalen en vooral een mooie motivatiebrief schrijven. Dat leverde 50 brieven op. Edwin wilde de selectie zo objectief mogelijk houden, daarom heeft hij de brieven zelf niet gelezen en zich niet bemoeid met de uiteindelijke selectie. “Alle brieven zijn gelezen door een medewerker van Habitat en die heeft er vijftien uitgekozen.”

Vijftien deelnemers die elkaar vooraf niet goed kenden. “Deze groep werkt normaal gesproken niet samen, ze zitten altijd bij de klant. Maar vanaf dag één was het een enorm hechte club.” Dat bleef zo toen ze eenmaal weer terug waren. Edwin heeft daar wel een verklaring voor. “We hebben een week lang naast elkaar zitten zweten, emoties gedeeld en samen waanzinnig veel lol gehad. Als je elkaar dan tijdens een bijeenkomst op kantoor weer tegenkomt, kruip je toch wat dichter tegen elkaar aan.” Dat vindt Edwin een positief resultaat van de reis en het past goed bij Talent&Pro. “Kameraadschap is belangrijk in onze organisatie.”

Vrouwengemeenschap
De bouwreis ging naar Cambodja. De vijftien bouwreizigers hebben daar in een week tijd een compleet huis gebouwd voor het jonge gezin van Tes. Cambodja is een bijzondere bestemming, vond Edwin. “Je voelt de extreme impact van het oude regiem van de Rode Khmer. We waren in een kleine gemeenschap in de buurt van Siem Reap. Die was voornamelijk door vrouwen opgebouwd, omdat de mannen allemaal vermoord waren in de oorlog.”
Iets tastbaars achterlaten

De familie van Tes is extreem arm. Tijdens de bouw woonden ze onder het huis van een andere familie uit het dorp. Edwin is vol bewondering voor het gezin. “De man van Tes werkte ontzettend hard mee. Hij kon alles. Ik voelde me er uitermate onhandig bij.” Gelukkig maakt het tijdens een bouwreis niet uit of je handig bent of niet. Er is altijd voor iedereen iets te doen. Na een week was het huis af, tot groot plezier van Edwin. “Dat wij met ons bedrijf in een week tijd van niets tot een heel huis waren gekomen en zo iets tastbaars konden achterlaten, dat vond ik mooi. Ik ben dan ook enorm blij dat we dat mochten doen.”

Aandacht op social media
Tijdens de bouwreis is er een mooie film gemaakt die de deelnemers en de organisatie zoveel mogelijk gedeeld hebben. “We hebben veel kabaal gemaakt op social media en dat leidde tot veel warme reacties van klanten en collega’s.” Edwin legt graag uit waarom al die aandacht zo belangrijk is. “De film geeft een goed beeld van wat je kunt verwachten tijdens een Habitat bouwreis en van de mooie dingen die Habitat allemaal doet. Het is mooie PR voor de organisatie.” Of het ook mooie PR voor Redmore is? “Je kunt het misschien borstklopperij noemen, maar in de kern doen we het niet om medewerkers blij te houden of naar klanten een goed gezicht te hebben. Voor ons is het een oprechte kans om voor dit gezin het verschil te kunnen maken. Dat je dat met je eigen inspanningen kunt realiseren maakt het nog mooier.”

Tekst: Gerda van der Meer

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

×